FRA KONSEPT TIL VIRKELIGHET

SANDVIKA STORSENTER

Nye Veier

Med handleopplevelse og kundereise i fokus, sørger god skilting og wayfinding for at det er mulig å bevege seg enkelt og raskt fra sted til sted.

En viktig faktor i prosessen med å øke kundeopplevelsen på kjøpesenteret, er å sørge for at kundene raskt, enkelt og intuitivt finner det de leter etter. Dette kan være en utfordring både på små, men spesielt på store og komplekse kjøpesentre. Tradisjonelt har denne informasjonen blitt ivaretatt av analoge og etter hvert digitale skilt med butikkoversikt (wayfindere), samt kundeservice og ansatte på sentrene.

– Digitale wayfindere har vært i bruk på sentere i mange år med varierende suksess. Det har vært mer fokus på å "hoppe på den digitale bølgen", enn å sørge for at de besøkendes behov blir analysert, prosessert og implementert, sier Kristin Eide, Head of Digital Signage hos BrandFactory Norge.

VI HJELPER DINE KUNDER Å FINNE FREM

Kristin Eide

Kristin Eide

Head of Digital Signage

+47 90 72 29 79 kristin.eide@brandfactory.no

Bakgrunn
I desember 2017 inngikk BrandFactory Norge AS og Olav Thon Gruppen en rammeavtale om levering av karttjenester. 

Oppgaven besto i å finne en løsning som skulle hjelpe kundene å navigere raskt, enkelt og intuitivt på kjøpesentre i alle størrelser via wayfinder, senterets hjemmeside eller mobil.

For å forenkle administreringen av løsningen, skulle den også tilrettelegge for ett punkts oppdatering av kart og leietakerinformasjon. Dette sparer tid og ikke minst feilkilder, og sørger for at alle medier blir oppdatert ved ett tastetrykk.

BrandFactory Norge AS ble valgt som partner på grunn av sin lange erfaring og kompetanse innenfor profilering av blant annet kjøpesentre. I tett samarbeid med Olav Thon Gruppen, Sandvika Storsenter og programvareleverandøren Media Vision Group AB har vi klart å utvikle en tjeneste som løser oppgaven.

"Vi er veldig fornøyd med den nye digitale kartløsningen for Sandvika Storsenter, som er levert av BrandFactory."

"Vi er veldig fornøyd med den nye digitale kartløsningen for Sandvika Storsenter, som er levert av BrandFactory. Løsningen viser kunden veien raskt og enkelt, til tross for senterets komplekse bygningsmasse. Kunden kan også få ruten på sms, og det synes vi har vært en viktig brikke å få på plass. Husker du ikke veien fra du stod ved wayfinderen, har du den med deg på mobilen. Det gjør også at det behov for å plassere færre wayfindere i fellesarealene. Vi har vært delaktige gjennom hele designprosessen og er veldig fornøyde med samarbeid og resultat"

Kjersti Brundtland Stople,
Markedskoordinator Sandvika Storsenter

Implementering
Sandvika Storsenter er et av Norges største kjøpesentre målt i omsetning. De har ca 200 butikker og spisesteder, og har ca 6,5 millioner besøkende årlig. Med et areal på ca 60 000m2 og en kompleks bygningsmasse var Sandvika Storsenter en ypperlig kandidat for å være pilot for wayfinding prosjektet.

Sammen kom vi frem til en kartløsning som er enkel, intuitiv og rask. Menyen gir god oversikt over butikker, spisesteder og helsetilbud, samt snarveier til andre tjenester som toaletter, kundeservice, hentepunkt, minibank, mm. Gjennom muligheten til å integrere apper til både fly, buss, tog, turistinformasjon, mm får de besøkende hjelp til å finne veien både på senteret, men også utenfor. De kan også få sanntids oppdatering på rutetider om ønskelig.

Bruken av butikklogoer og butikkenes varemerker gjør sitt til at de besøkende kan være veldig konkrete i sitt søk, som uten tvil øker handleopplevelsen.

Resultat - Økt kundeopplevelse
Selv om kartløsningen og wayfinderen var på plass, var det alene ikke nok til å ivareta enkel og rask navigering på senteret. Selve wayfinderen er tilpasset i sitt design, men med en høyde på 120cm blir den borte i mengden av mennesker. For å sikkerstille at de besøkende ser wayfinderne er det viktig å fremheve disse ved å markere deres plassering tydelig (med informasjonsskilt), men også å henvise til de via øvrige service skilt på senteret (skilt som viser bl. A. til toaletter, minibank, mm).

 

Kompetanser i bruk

  • BrandFactory har fått ny visuell identitet

    Nyhet

    Ny identitet – samme navn, samme mennesker, samme tjenester og samme innovative tilgang til design, prosess og kvalitet. Vi er stolte av og endelig presentere vår nye og moderne identitet. BrandFactory Norge beholder navnet som vi har hatt siden oppstarten i Norge i 2004, noe vi er veldig fornøyd med.
  • Ny profil – bedre resultat

    Prosjekt

    I 2014 inngikk BrandFactory en avtale med Olav Thon Gruppen som inneholdt levering av skilt og dekor innvendig og utvendig. Først ut var Amfi Brotorvet som ønsket en omfattende omprofilering innvendig med henvisningskilt, veggskilt, pyloner og dekorasjon i form av print på folie.
 ? 
Trenger du hjelp?