FRA KONSEPT TIL
VIRKELIGHET

ØKT KUNDEOPPLEVELSE

Med handleopplevelse og kundereise i fokus, sørger god skilting og wayfinding for at det er mulig å bevege seg enkelt og raskt fra sted til sted.

En viktig faktor i prosessen med å øke kundeopplevelsen på kjøpesenteret, er å sørge for at kundene raskt, enkelt og intuitivt finner det de leter etter. Dette kan være en utfordring både på små, men spesielt på store og komplekse kjøpesentre. Tradisjonelt har denne informasjonen blitt ivaretatt av analoge og etter hvert digitale skilt med butikkoversikt (wayfindere), samt kundeservice og ansatte på sentrene.

– Digitale wayfindere har vært i bruk på sentere i mange år med varierende suksess. Det har vært mer fokus på å “hoppe på den digitale bølgen”, enn å sørge for at de besøkendes behov blir analysert, prosessert og implementert, sier Kristin Eide, Head of Digital Signage hos BrandFactory Norge.

BAKGRUNN

I desember 2017 inngikk BrandFactory Norge AS og Olav Thon Gruppen en rammeavtale om levering av karttjenester.

Oppgaven besto i å finne en løsning som skulle hjelpe kundene å navigere raskt, enkelt og intuitivt på kjøpesentre i alle størrelser via wayfinder, senterets hjemmeside eller mobil.

For å forenkle administreringen av løsningen, skulle den også tilrettelegge for ett punkts oppdatering av kart og leietakerinformasjon. Dette sparer tid og ikke minst feilkilder, og sørger for at alle medier blir oppdatert ved ett tastetrykk.

BrandFactory Norge AS ble valgt som partner på grunn av sin lange erfaring og kompetanse innenfor profilering av blant annet kjøpesentre. I tett samarbeid med Olav Thon Gruppen, Sandvika Storsenter og programvareleverandøren Media Vision Group AB har vi klart å utvikle en tjeneste som løser oppgaven.

INTUITIV WAYFINDING MED MOBIL INTEGRASJON

Sandvika Storsenter er et av Norges største kjøpesentre målt i omsetning. De har ca 200 butikker og spisesteder, og har ca 6,5 millioner besøkende årlig. Med et areal på ca 60 000m2 og en kompleks bygningsmasse var Sandvika Storsenter en ypperlig kandidat for å være pilot for wayfinding prosjektet.

Sammen kom vi frem til en kartløsning som er enkel, intuitiv og rask. Menyen gir god oversikt over butikker, spisesteder og helsetilbud, samt snarveier til andre tjenester som toaletter, kundeservice, hentepunkt, minibank, mm. Gjennom muligheten til å integrere apper til både fly, buss, tog, turistinformasjon, mm får de besøkende hjelp til å finne veien både på senteret, men også utenfor. De kan også få sanntids oppdatering på rutetider om ønskelig.

Bruken av butikklogoer og butikkenes varemerker gjør sitt til at de besøkende kan være veldig konkrete i sitt søk, som uten tvil øker handleopplevelsen.

RESULTAT – ØKT KUNDEOPPLEVELSE

Selv om kartløsningen og wayfinderen var på plass, var det alene ikke nok til å ivareta enkel og rask navigering på senteret. Selve wayfinderen er tilpasset i sitt design, men med en høyde på 120cm blir den borte i mengden av mennesker. For å sikkerstille at de besøkende ser wayfinderne er det viktig å fremheve disse ved å markere deres plassering tydelig (med informasjonsskilt), men også å henvise til de via øvrige service skilt på senteret (skilt som viser bl. A. til toaletter, minibank, mm).

BILDER

Dekor Folie
Dekor
Wayfinding (1)
Skylt Otg
Servicebyggett
Kundservice Skylt
Rulltrappa Dekor
Inredningsdekor
Wayfinding Otg
Dekor Folie
Dekor
Wayfinding (1)
Skylt Otg
Servicebyggett
Kundservice Skylt
Rulltrappa Dekor
Inredningsdekor
Wayfinding Otg
previous arrow
next arrow

SE ANDRE PROSJEKTER

HSB

Vi har hjulpet HSB hele veien, fra idé til levering.

BRING

Vi gjør bring synlige på veien!

POSTEN

Dekorative vegger hos Posten Norge